Klinika Zdrowia

Studio Masażu Rafael

Klinika Zdrowia Studio Masażu Rafael Łódź

Wszyscy mówią dieta

A czym jest tak naprawdę dieta?

Wyraz pochodzi ze starogreckiego „diaita” – styl życia – sposób odżywiania się. Termin ten jest używany w nauce o żywieniu.

Zasadniczo można wyróżnić cztery rodzaje diet:

  • Dieta  naturalna, czyli  powszechny w danej społeczności sposób odżywiania się (w medycynie dietę tego rodzaju nazywa się dietą podstawową)

  • Dieta alternatywna, czyli przyjęty sposób odżywiania się mający na celu rezygnację ze stosowania niektórych pokarmów i metod ich przygotowania (np. wegetarianizm).

  • Dieta lecznicza, dieta terapeutyczna, czyli żywienie, w którym z przyczyn zdrowotnych zmodyfikowano podaż składników energetycznych i substancji odżywczych.

  • Dieta doświadczalna, czyli specjalnie skomponowane pożywienie wykorzystywane w badaniach żywieniowych, które mogą być prowadzone na zwierzętach laboratoryjnych lub ludziach.

Oczywiście tzw. rodzajów diet jest znacznie więcej. Choćby takie jak np.: pescowegetarianizm, witarianizm, wegetarianizm, weganizm, dieta koszerna, dieta hinduska, dieta muzułmańska, dieta paleolityczna itp.

Jeśli dodamy do tego diety mające nazwy od ich twórców, nazwy regionalne, egzotyczne, to wg. naszych szacunków  ich liczba znacznie przekracza 100.

Łatwo się domyślić, że główne składniki diet co do zasady są takie same, choć zróżnicowane co do ilości, uwzględniające wyłączenia, pory spożywania itd. Ale w 95% (wg. naszej wiedzy) składają się przede wszystkim z owoców, warzyw, mięsa (drobiowe, wołowe, wieprzowina), owoców morza, ryb, jaj, orzechów, oleju, oliwy itd.

Zdarza się, że stosując „własne”, „zasłyszane” diety można nawet przybierać na wadze.

 

Bardzo często w nazwach diet są zasygnalizowane takie ich cechy jak: stopień strawności, skład chemiczny i konsystencja.

Tak więc dieta to nic innego niż pewien sposób odżywiania, dostosowany do danej osoby oraz, co najważniejsze, do danych celów.

Zasad dotyczący diet jest bardzo dużo. Jednak pamiętaj choć o kilku podstawowych czyli tzw. „żelaznych”:

  • Codzienna ilość posiłków. Powinno ich być najlepiej 5 w ciągu dnia. Śniadanie powinno stanowić 25-30%, obiad 35-40%, kolacja 20%, posiłki pomiędzy: 5-10% całodziennej racji pokarmowej.

  • Staraj się jeść o stałych porach! Organizm każdego z nas posiada wewnętrzny zegar i to od nas zależy czy będzie pracował właściwie. Jeśli godziny posiłków, (zbędny przecinek)stale się będą zmieniać, organizm nie będzie wiedział kiedy następna porcja składników pokarmowych zostanie dostarczona, co może spowodować gromadzenie zapasów energii w formie tłuszczu, a w konsekwencji nadmiaru kilogramów.

  • Zawsze pamiętaj o śniadaniu! Zamiast rozpisywania się dlaczego, pamiętaj, że to najważniejszy posiłek w ciągu dnia.

  • Woda. Chociaż te 1,5 litra dziennie.

  • Aktywność fizyczna. Ruch, spacery, w miarę możliwości proste ćwiczenia.

Zasad jest znacznie więcej, ale zapamiętanie  i wdrożenie tylko  przynajmniej tych to już duże odciążenie Twojego organizmu.

W naszej Klinice Zdrowia podpowiemy Ci więcej na temat diet, sposobu i stylu życia, suplementacji.

Jest jednak niezbędny warunek – trzeba się z nami skontaktować.